شرکت فناور شبیه ساز نصیر
منو فارسی منو

استفاده از شبیه‌سازهای رانندگی حرفه‌ای در راستای کاهش حوادث ترافیکی

تاریخ انتشار: 12 اسفند 1402
اشتراک گذاری:


شبیه‌ساز رانندگی (Driving Simulator) :

شبیه‌ساز رانندگی (Driving Simulator) یا سیمولاتور سیستمی است که با استفاده از شبیه‌سازی رانندگی حرفه‌ای، امکان آموزش و افزایش مهارت رانندگی، ارتقاء رفتار ترافیکی و امکان تغییر نگرش برای رانندگان و کاربران ماشین‌آلات مختلف ممکن کرده است. در شبیه‌ساز رانندگی، کاربر در معرض یک محیط رانندگی شبیه‌سازی‌شده واقعی قرار می‌گیرد، به‌طوری‌که احساس حضور در محیط واقعی به او دست خواهد داد و این احساس حضور به‌وسیله تعامل کاربر با محیط و غوطه‌ور شدن در آن ایجاد می‌گردد. در این حالت اگرچه او در یک دنیای واقعیت مجازی قرار دارد، اما عکس‌العمل‌های او به محیط، طبیعی و مشابه با واقعیت خواهد بود. درواقع با استفاده از دستگاه‌های شبیه‌ساز، این قابلیت برای کاربران ایجاد می‌شود تا بتوانند با قرار گرفتن در محیط واقعی به‌صورت مجازی، فرصت تجربه و آموزش ایمن برای آن‌ها فراهم گردد.


راه اندازی مرکز شبیه‌ساز رانندگی حرفه‌ای در مرکز مطالعات سازمان راهداری 

نظر به اهمیت بسیار بالای افزایش ایمنی، ارتقای کیفیت رانندگی و تغییر باور رانندگان در راستای کاهش حوادث ترافیکی در کشور، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با همکاری شرکت دانش‌بنیان فناور شبیه‌ساز نصیر اقدام به راه‌اندازی مرکز شبیه‌ساز رانندگی حرفه‌ای در مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای واقع در کیلومتر 14 جاده فتح نموده است. در این مرکز قابلیت برگزاری دوره‌های رانندگی تدافعی به صورت عملی، ارزیابی درک خطر رانندگان با دستگاه‌های شبیه‌ساز، تجربه‌ی رانندگی در شرایط شبه‌حادثه‌ها و آموزش رانندگی به متقاضیان مبتدی فراهم شده است. به صورت کلی این مرکز با محوريت کاهش حوادث از طریق افزایش مهارت و صلاحیت‌سنجی اپراتورها و رانندگان، می‌تواند نقش مؤثری در راستای ارتقای کیفیت آموزش‌های سنتی داشته باشد و همچنین گام مهمی در دست‌یابی به چشم‌انداز صفر نیز باشد.

 

چشم‌انداز مرکز

این مرکز یک دستاورد و الگوی موفق از همکاری¬های تعاملی چند جانبه و اعتماد به توانمندی‌ها و استعداد‌های داخل کشور شکل گرفته است. در حال حاضر در این مرکز که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و جامع‌ترین مراکز شبیه‌ساز رانندگی حرفه‌ای در ایران است، انواع محصولات شبیه‌ساز خودروهای سنگین، ویژه و سبک راه‌اندازی شده‌است. به زودی شبیه‌سازهای راه‌سازی نیز به این مرکز اضافه خواهند شد و مطمئنا می‌تواند به عنوان یک مرکز حرفه‌ای برای معرفی این فناوری به سازمان‌های ذی‌نفع و کشورهای متقاضی این فناوری تبدیل شود.