شرکت فناور شبیه ساز نصیر
منو فارسی منو

اهمیت هوشمندسازی معادن کشور با استفاده از هوش مصنوعی

تاریخ انتشار: 30 بهمن 1402
اشتراک گذاری:

اهمیت هوشمندسازی معادن کشور با استفاده از هوش مصنوعی

طی یک دهه‌ی گذشته بسیاری از معادن در سطح دنیا به استفاده از فناوری‌های هوشمند در راستای معدنکاری هوشمند و خودکار روی آورده‌اند. این موضوع به دلیل افزایش هزینه‌های گزاف نگهداشت منابع انسانی، تعمیر و نگهداری تجهیزات و همچنین تامین ماشین‌آلات بوده است. روش‌های سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای معدن نمی‌باشند و صنایع معدنی برای ماندگاری و شکوفایی هرچه بیشتر ناگزیر به بهره‌گیری از فناوری‌های نوین می‌باشند.
عملیات‌های معدنی همیشه با ریسک‌های متعدد مالی و جانی همراه بوده است که گسترش آن باعث افزایش این ریسک‌ها خواهد شد. در نتیجه مدیریت و کنترل بخش‌های مختلف معدنکاری نیازمند ابزارهای نوین است تا بتواند با کاهش هزینه‌ها و ریسک‌ها، بهره‌وری را افزایش دهد. 

امروزه در دنیا صنایع معدنی به سمت رصد لحظه‌ای منابع انسانی و تجهیزات، ترغیب شده‌اند و به کمک فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی و اینترنت اشیا درصد افزایش ایمنی و بهره‌وری بوده‌اند. در حال حاضر ظرفیت‌هایی در کشور وجود دارد که به کمک آنها می‌توان به پیشرفت قابل توجهی در این زمینه دست یافت و از سوی دیگر درنگ در امر هوشمندسازی معادن باعث عقب‌افتادگی جبران‌ناپذیر معادن خواهد شد؛ و با توجه به سرعت بسیار بالای توسعه و تحول فناوری در صورت مقاومت و عدم بهره‌مندی از این فناوری، به زودی شاهد هزینه‌های بسیار گزاف و بعضا بازگشت ناپذیر خواهیم بود. با استفاده از فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی امکان پشتیبانی در لحظه برای تصمیم‌گیری و همچنین پیش‌بینی آینده میسر می‌گردد؛ همین موضوع اهمیت سرمایه‌گذاری و نگاه ویژه به این موضوع را دوچندان برابر می‌کند. 
امیدوار هستیم که به زودی شاهد بهره‌مندی هرچه بیشتر معادن کشور از این فناوری‌های نوین باشیم.

برای آشنایی بیشتر با محصولات هوش‌مصنوعی در این حیطه به لینک زیر مراجعه نمایید:
https://drivingsimulator.ir/fa/page/fms