شرکت فناور شبیه ساز نصیر
منو فارسی منو

FMS چیست؟

تاریخ انتشار: 25 دی 1402
اشتراک گذاری:

FMS چیست؟

FMS (Fleet Management System) یا سیستم مدیریت ناوگان، به طور کلی یک راه حل نرم افزاری جامع است که برای کمک به سازمان‌ها در مدیریت و بهینه‌سازی ناوگان وسایل نقلیه خود طراحی شده است. معمولاً توسط شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی که به ناوگان وسایل نقلیه برای عملیات‌های مختلف مانند حمل‌ونقل، باربری، تدارکات و خدمات متکی هستند، استفاده می‌شود.

ویژگی های کلیدی یک سیستم مدیریت ناوگان شامل موارد زیر است:


ردیابی خودرو: FMS امکان ردیابی بی‌درنگ خودروها را با استفاده از فناوری GPS فراهم می‌کند. این به نظارت بر موقعیت، سرعت و مسیر هر وسیله نقلیه در ناوگان کمک می کند.
مدیریت سوخت: مدیریت کارآمد سوخت برای کنترل هزینه بسیار مهم است. FMS می تواند مصرف سوخت را ردیابی کند، رفتارهای هدر رفت سوخت را شناسایی کند و مسیرها را برای کاهش مصرف سوخت بهینه کند.
تعمیر و نگهداری و عیب یابی: FMS می‌تواند وظایف تعمیر و نگهداری را برای هر وسیله نقلیه در ناوگان برنامه ریزی و مدیریت کند و به جلوگیری از خرابی و افزایش طول عمر وسایل نقلیه کمک کند. همچنین ممکن است اطلاعات تشخیصی در مورد سلامت وسایل نقلیه ارائه دهد.
مدیریت و نظارت راننده: FMS می‌تواند رفتار راننده، از جمله سرعت، ترمزها و زمان توقف را شناسایی کند. این امر به بهبود ایمنی راننده، کاهش تصادفات و اطمینان از رعایت مقررات کمک می‌کند.
مدیریت موجودی: برخی از سیستم‌ها دارای ویژگی‌هایی برای مدیریت موجودی مربوط به ناوگان هستند، مانند قطعات یدکی و تجهیزات.
گزارش و تجزیه و تحلیل: FMS گزارش‌ها و تجزیه و تحلیل‌های دقیقی را در مورد جنبه‌های مختلف عملیات ناوگان ارائه می‌دهد. از این داده ها می توان برای تصمیم گیری آگاهانه، شناسایی ناکارآمدی‌ها و بهینه‌سازی عملکرد کلی ناوگان استفاده کرد.
انطباق و پشتیبانی نظارتی: FMS ممکن است در حصول اطمینان از مطابقت عملیات ناوگان با مقررات و استانداردهای صنعت کمک کند. این شامل نظارت بر ساعات کاری راننده، رعایت مقررات ایمنی و رعایت استانداردهای زیست محیطی است.
یکپارچه‌سازی با سایر سیستم‌ها: FMS اغلب می‌تواند با سایر سیستم‌های سازمانی، مانند نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی منابع سازمانی یا CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری یکپارچه شود تا فرآیندهای تجاری کلی را ساده‌سازی کند.
پیاده سازی سیستم مدیریت ناوگان می تواند منجر به بهبود بهره وری عملیاتی، صرفه جویی در هزینه، افزایش ایمنی و مدیریت کلی بهتر ناوگان وسایل نقلیه شود.
با توجه به گزارش ACEA حدود. 160000 وسیله نقلیه با رابط استاندارد FMS در سال 2007 مجهز شدند. تا سال 2019، بیش از 400000 کامیون در آمریکای شمالی ازFMS استفاده می‌کنند.


شرکت فناور شبیه‌ساز نصیر با تکیه بر تجربه مطالعاتی تخصصی ۱۰ ساله در این زمینه، موفق شده است نمونه بومی شده سیستم مدیریت ناوگان یا  FMSرا با توجه به نیازهای موجود در کشور توسعه دهد و برای اولین بار در ایران به تولید عمده برساند. درحال حاضر معادن مختلفی در ایران از این سامانه جهت مدیریت ناوگان خود استفاده می‌کنند. 
برای آشنایی بیشتر با این محصول به لینک زیر مراجعه نمایید:
https://drivingsimulator.ir/fa/page/fms